vereniging Hendrick de Keyser

Restauratie tip 10

'Niet doen': gebruik geen kruiskopschroeven, maar platkopschroeven

Het klinkt misschien overdreven, maar in de bouw kun je je een leven zonder kruiskopschroef nauwelijks meer voorstellen. Iedereen die wel eens een gipsplaat heeft bevestigd weet hoe handig ze zijn. Toch is het een relatief jonge uitvinding. De kruiskopschroef is begin jaren dertig bedacht door de Amerikaan John P. Thompson. Het lukte deze Thompson niet om fabrikanten te vinden die de schroef in productie wilden nemen. De Amerikaan Henry F. Phillips (1890-1958) kocht het idee van Thompson, verbeterde het concept en in 1936 werd de kruiskopschroef ("the Phillipshead") door hem gepatenteerd.

De kruiskopschroef

Vanaf 1937 werd de schroef al toegepast in de auto-industrie (General Motors). Ondanks de immense populariteit van de kruiskopschroef vanaf die tijd, is het dus eigenlijk een wezensvreemd detail in historische gebouwen. Bij restauratie van historische onderdelen is het dus beter om de oude vertrouwde koperen of messing platkopschroef te gebruiken. Bijvoorbeeld: de belegstukken van schuiframen (de latten naast de schuiframen waar de contragewichten van het raam achter zitten) moeten dus worden vastgezet met grote platkopschroeven en niet met kruiskopschroeven.

Lees ook de andere restauratie tips >>